علم اگر با فرهنگ و مشی فکریِ درست همراه نباشد، خطرناک خواهد شد. برای همین معتقدیم در مجموعههای نخبگانی، «دین» و «ملیت» باید بجد دنبال شود. ما باید #ایرانی_زندگی_کنیم و #ایرانی_فکر_کنیم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در زمینهی علم هم دنبال کنیم. ۹۸/۷/۱۷-رهبر انقلاب اسلامی
زندگی دانشجویی میتونه خیلی عجیب و پر فراز و نشیب باشه:)) اصلا نفهمیدم چطور یه ترم گذشت. نفهمیدم چیشد که حالا پس فردا اولین روز ترم دو رو قراره شروع کنم . با علمِ به اینکه چقدر این ترم عجیب تر و سخت تر خواهد بود. احساسات این لحظه م، یسری چیز مخلوط و قاطیه که گیجم کرده فقط:)) امیدوارم ترم جدید اتفاقات خوبیو با خودش داشته باشه صرفا.
نام کامل کتاب Nudge که در فارسی با نامهای سقلمه و «تلنگر» ترجمه شده است، Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness میباشد. ریچارد تیلر و کاس آر سانستین در چهار فصل راهکارهای برآمده از علمِ اقتصادِ رفتاری برای جهتدهی درست مردم در مسائل اقتصادی را شرح میدهند. سقلمه دربارهی مسئلهی گسترده شدن گزینههای پیشروی انسان در همهی مسائل و چگونگی انتخاب درست میان آنهاست.
ادامه مطلب
در تعلیم و تربیت کشور، علمِ سودمند، دانشِ سودمند باید تعقیب بشود. اینکه شما میگویید «آموزش و پرورش اصلاح باید گردد»، یکی از موادّ مهمّ اصلاحی، همین است که دانشی که در اینجا تعلیم داده میشود، دانش سودمند باشد؛ این جوان بتواند از این دانش، برای بهبود زندگی خود و جامعهاش و پیرامونیانِ خود استفاده کند؛ علم نافع این است. علم نافع، آن [علمی] است که ما را به اهدافمان نزدیک کند، حرکت ما را آسان کند، ما را پیش ببرد؛ علم نافع این است. آن چیزهایی
❣روانشناس سوئیسی تعبیرِ جالبی از انسانِ خوشحال دارد که بسیار از
تعریفِ عادی و معمولِ خوشحالی فاصله دارد
بر اساسِ این تعریف، خوشحال بودن یعنی: توانمندیِ بالای ما در شکیبایی و استقامت در برابر سختی ها.
- خوشحالی یعنی اطمینانی درونی به این که درد و رنج و سختی و بیماری و مرگ جزء لاینفک زندگی ست
اما هیچ کدام از آنها نمی تواند مرا از پا بیاندازد.
- خوشحالی یعنی میل به زندگی علی رغم علمِ به فانی بودنِ همه چیز، خوشحالی یعنی در سختی ها لبخند زدن
در توصیف مقام کبریایی حضرت صدیق طاهره(سلام الله علیها)
اى بلند اختر که ناموس خداى اکبرى***عقلِ کل را دخترى و علمِ کل را همسرى
زینت عرش خدا پرورده دامان توست***یازده خورشید چرخ معرفت را مادرى
آن که بُد منت وجودش بر تمام ما سوى***گشت ممنون عطاى حق که دادش کوثرى
تاج فرق عالم و آدم بود ختم رسل***بر سر آن سرور کون و مکان تو افسرى
از گلستان تو یک گُل خامس آل عباست***اى که در آغوش خود خون خدا مىپرورى
مقتداى حضرت عیسى بود فرزند تو***آن چه در وصف تو گویم باز
امروز بیعدالتی در دنیا از علم تغذیه میکند؛ یعنی علمِ پیشرفته در خدمت بیعدالتی است، در خدمت جنگافروزی است، در خدمت تصرّف سرزمینهای دیگران است، در خدمت سلطهی بر ملّتها است؛ پس علم این گرهها را دیگر نمیتواند باز بکند؛ اینها احتیاج دارد به یک قدرت معنوی، قدرت الهی، دست پُرقدرتِ امام معصوم که او بتواند این کارها را انجام بدهد؛ لذا مأموریّت بزرگ حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) عبارت است از «یَملَأُ اللَهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلا
حسین(ع) دیگر هیچ نداشت که فدا کند جز جان که میانِ او و ادایِ امانت ازلی فاصله بود...
و اینجا سدرةالمنتهی است.نه...که او سدرةالمنتهی را آنگاه پشت سر نهاده بود که از مکه پای در طریق کربلا نهاد... و جبرائیل تنها تا سدرةالمنتهی همسفر معراج انسان است...
سدرةالمنتهی مرزدار قلمرو فرشتگان عقل است...عقلِ بی اختیار...
اما آلِ کساء، ساحتِ امانتداری و اختیار است و جبرائیل را آنجا بار نمیدهند که هیچ ، بال میسوزانن
بهره رسمی که قرآن و روایات به ما آموختند دو چیز است: به ما گفتند اگر در حوزهها و دانشگاهها کار علمی انجام میدهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بیوارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینکه در بخشهای فراوانی از قرآن کریم فرمود: یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِم; یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه کسی را هم نب
بسم الله
«حسینیه اندیشه» در تحلیلی نوین از مکتب سلیمانی نوشت:
در زمانی که روابط سیاسی حاکم بر جهان به دست شرق و غرب مادی و دنیاپرست افتاده بود، یومالله 22 بهمن رقم خورد و این روابط مادی را شکست و لذا «فرعونهای آرمیده در تخت قدرت[۱]» احساس خطر کردند و به عادت کفار (لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ[۲]) و در اولین گام، بر حذف فیزیکی انقلاب از طریق رفتارهای امنیتی و نظامی متمرکز شدند و جنگ تحمیلی آغاز شد. در واقع اولین مواجهه نظام اسل
شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی
********************
حالا چه گرفتاری ای در این چهار مرغ است که باید آنها را بکشیم:
نماید هر یکی را پاره پاره
به هر کوئی نهد جزئی دوباره
مصرع اول یعنی باید این اوصاف را از خود دور کنیم، و وقتی ان شاءالله از این اوصاف درآمدیم و به قللِ معرفتِ علمِ فکری و شهودی رسیدیم، ان شاءالله سرفراز می شویم، اسرارِ وجودیِ ما منکشف می شود و خودمان بر قله های معارف الهیه می نشینیم،چون از اوصاف الهی در می آییم. بعد به حیاتِ
224
در بحث های قبلی که گفتیم علم، دینی است...
یک وقت علمِ انسان در این است که من چه کار کنم،
مثل سینما که علم آنها این است که من چطور بازی کنم؛ من بازی کنم یا هنرنمایی کنم،
این میتواند دینی باشد، میتواند غیر دینی؛ برای اینکه درباره فعل انسان بحث میکند.
اما علوم دیگر، فیزیک، شیمی، ریاضی، تمام علوم تجربی
و تمام علوم انسانی، اینها درباره حقایق خارجیه است.
در جهان هستی چیزی جز فعل خدا نیست؛ در جهان هستی
خدا هست و اسما، اوصاف، افعال، اقوال و
سلام
دیشب لکچرم رو دادم اما بر خلاف اونچه استاد می گفت" خوب بود!" اصلا از خودم راضی نبودم...
استاد معتقده که به خودت اطمینان نداری و آروم حرف میزنی، مطلب رو که بلدی باید صدات رو ببری بالا و بلند و رسا بیان کنی!
اما با اینکه تقریبا همه چیز رو گفتم، اصلا اون مدلی که دلم می خواست نشد... مرتب دهنم خشک میشد و افکارم بریشون شده بود و فقط سعی کردم جمعش کنم!
یه مشکل اینه که آزار دارم که کارای سخت انتخاب می کنم!
مثلا دفعه ی قبل که همه یه دونه کتاب معرفی کردن،
کسانی که سینمای چندبعدی را مانند من تجربه کرده اند شاید سینمای معمولی دیگر برایشان جذابیت نداشته باشد ، یعنی آن چند دقیقه نشستن روی صندلی سینما چندبعدی و دیدن فیلم همراه با درک حرکتهای صندلی باد شدید و پاشیدن آب و دمیدن یک رایحه ی خاص در فضای سینما به همراه پخش صدا از پایین و بالا و اطراف ، آنها را با فضای سینمای معمولی بیگانه کرده است و آخر سر گفته اند اگر این سینما بود پس آنچه ما تا کنون به عنوان سینما استفاده میکردیم چه بود ؟
زندگی هم ابعاد
بسمالله...
سلام!
+
پیشنویس:
با یکی دیگر از نوشتههای بیسروته طرفاید! اگر حوصلهشان را ندارید، حرف مهمی نزدهام؛ میتوانید صفحه را ببندید.
+
چند سال میگذرد از دوران دانشآموزی؟
راستش را بخواهید چند سالِ اول دقیق یادم بود و به ثانیه نکشیده، جواب این سئوال را میدادم.
حالا روزگار به جایی رسیده که باید در ذهنم بگویم:"یه سال که بعد کنکور،حدود چهار سال هم لیسانس میشه تقریباً پنج سال."
این روزها آخرین امتحانات دوران کارشناسی را می
تختگاز دههزار ساله
چطور تمدن به تغییرات ژنتیک انسان شتاب داد
مجموعهی 3 جلدی
اثر: گرگوری کوچران . هنری هارپندینگ
ترجمهی آرش حسینیان
جلد اول: 150 صفحه - رقعی، نیمهمصور، 25 هزار تومان
جلد دوم: 109 صفحه، رقعی، نیمهمصور، 25 هزار تومان
موضوع: تاریخ، ژنتیک رفتاری، تکامل زیستی، انسانشناسی، روانشناسی، دامپروری، باستانشناسی
معرفی اثر:
در بخشِ اعظمِ قرنِ گذشته، باورِ مرسوم در علومِ اجتماعی این بوده که تکاملِ زیستیِ انسان مدتها
چرنوبیل دیروز تموم شد. خب، فوقالعاده بود. با وجود اینکه قطعا تحریفاتی داشت و اغراقهایی؛ چون بالاخره یک سریالِ آمریکایی دربارهی شوروی هست! اما با تمامِ اینها من فکر میکنم که پیامش رو خیلی خوب رسوند. شاید داستانِ واقعیِ چرنوبیل دقیقا به همین شکل نباشه، اما این چیز خیلی مهمی رو تغییر نمیده، چون این سریال بیشتر از اینکه دربارهی یک فاجعهی هستهای باشه، دربارهی دروغها بود. که چطور دروغها روی همدیگه تلمبار میشن، و در نهایت ا
در این پست به توضیح و مثال در زمینه کارما پرداختم.
گاهی در زندگی با نتایجی رو به رو میشویم که برایمان ناخوشایند است و یا خوبی و بدی کردن در حق دیگران را بیفایده میدانیم... اما بگذارید کمی از رازهای پشت پرده کارما برایتان بگویم! در ادامه مطلب همراه من باشید.
قبل از اینکه درباره کارما توضیح دهم بگذارید بگویم که چند روزیست در این فضای خاکستری جامعه تلاش میکنم انرژیهای مثبت کوچکی را به دیگران منتقل کنم.
از سلام کردن و خسته نباشید گفتن به ر
و این حس قدیمی و تلخ و سیاه، حس نفرت دیدن ورودیهای جدید دانشگاه، این نفرتم معطوف به خودِ ورودیها نیست، یادآوری آن همه خاطره تلخ برایم ناخوشآیند است. ورودیهای دانشگاه همیشه با کلی سلام و صلوات وارد دانشگاه میشوند با معرفی دانشگاه و دانشکدهها و غیره و غیره و نهایتا اردوی مشهدی به استقبالشان میروند که تک به تکشان برای من عقدهای شده که در طول این 9 سال، با هر اول مهر تکرار میشود.
ثبت نام با تاخیر ما باعث شد نه تنها هیچ کدام از این
اولاً که نام «مدیر» و مزایایِ مترتب بر اون رو که هر ماه تو فیش حقوقیتون دریافت میکنید، از کارِ من و امثالِ من دارید و الا که اظهر من الشمسه که نه تخصص، نه تجربه و نه حتی تعهدی در وجودتون هست که برای این پُست مناسب باشید. من اگه جایِ شما بودم، در چنین شرایطی، زبونمو کوتاه میکردم و دو دستی طرفِ مقابل رو میذاشتم رویِ سرم و یه کاری میکردم صداش در نیاد که گندِ کار من و ناشایستِ بودنم بلند شِه. منتهایِ مراتب، شما حتی در این خصوص هم ذرهای عقل و د
«پیامبران خدا و نظر به آغازِ آغازها»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«دانلود فایل صوتی شرح متن»
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ»
ما از رسول خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» سخن میگوئیم ولی به حکم «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ» سخنانمان در مورد همه پیامبران است.
۱. اصلیترین کار رسولان خدا توجه بشریت است به آغازِ آغازها، یعنی آغازِ هستیِ موجودات که همان حضرت حق است و آغ
غرب زده، بالاخره یا میخوری یا میزنی. غرب هم همین است به بعضیها که میرسد یک مشت توی سرشان میزند، طبیعتش وحشی است. از زمان بربرها، ساکسونها و گالها همین طور بود. اما یک کم که بزرگتر شد دیگه فقط مشت نزد، لگدی هم میپراند. این طور شد آنهایی که هم لگد خورده بودند هم مشت، شدند غربزده.
غربزدهها دو نوع هستند، همین طور که آدمهای توی دعوا دو نوع هستند. بعضیها فقط میایستند و کتک میخورند، بعضی دیگر هم میخورند هم میزنند، شاید هم ب
«پیامبران خدا و نظر به آغازِ آغازها»
«تفسیر سورة جاثیه - جلسة ششم - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«دانلود فایل صوتی شرح متن»
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ»
ما از رسول خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» سخن میگوئیم ولی به حکم «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ» سخنانمان در مورد همه پیامبران است.
۱. اصلیترین کار رسولان خدا توجه بشریت است به آغازِ آغازها، یعنی آ
مولوی و شمس
7243
به قلم دامنه. به نام خدا
لبریز از شمش تبریز (۱)
«فارغ نشدم، مبتلا شدم.»
مولوی در ملاقات شمس تبریز با او، تماماً زیر و زبَر شد. دست از درس و منبر و اَستر و مُریدبازی شُست و با «علمِ حال»، در اعماقِ روحش، عشق و جمال جوشید. بهطوریکه وقتی در یکی از آزمونهای سخت در کنار شمس، سر از سجده بر داشت، شمس ازو پرسید چه حالی شدی: جلالالدین مولوی گفت: «فارغ نشدم، مبتلا شدم.»
عکس شمس و مولوی
لبریز از شمش تبریز (۲)
نخستین درس شمس
ش
اولاً که نام «مدیر» و مزایایِ مترتب بر اون رو که هر ماه تو فیش حقوقیتون دریافت میکنید، از کارِ من و امثالِ من دارید و الا که اظهر من الشمسه که نه تخصص، نه تجربه و نه حتی تعهدی در وجودتون هست که برای این پُست مناسب باشید. من اگه جایِ شما بودم، در چنین شرایطی، زبونمو کوتاه میکردم و دو دستی طرفِ مقابل رو میذاشتم رویِ سرم و یه کاری میکردم صداش در نیاد که گندِ کار من و ناشایستِ بودنم بلند شِه. منتهایِ مراتب، شما حتی در این خصوص هم ذرهای عقل و د
عبدالکریم سروش مینویسد:
«در این شبها[ی قدر] عملهای بسیاری رسیده
است. شاید قرآن بر سر گرفتن کوچکترینِ آنها باشد. اما مهمترینِ آنها توبه کردن؛
طلب عافیت کردن و تا سحر بیدار ماندن و خدا را به یاد داشتن و بر گناهانِ گذشته دریغ
خوردن، و طلب عفو کردن از خداوند است. گفتوگو در علمِ نافع هم در این شبها ثواب
بسیار دارد و وارد شده است. همه اینها برای رفع غفلت است. اما در اصل، این شبها
بهار توبه است و از هر وقت دیگری مطلوبتر است که انسانها ب
شعر امام زمان
در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مجموعه شعر امام زمان و حضرت زهرا و حضرت عباس برقعی و فاضل نظری و آقاسی در دسته سرگرمی برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .
وقتی غزل به عشقِ تو آغاز می شود
بال وُ پَـرِ پـریدنِ من باز می شود
وا می شود زبانِ قلم می شود غزل
دارد غَزل نوشته اَم اِعجاز می شود
هیچم ولی همین که تو را می زنم صدا
عرشِ خدا اسیرِ همین ساز می شود
لطفِ خـداست نوکـری آلِ فاطمه
پس صوتِ دلخراشِ من آواز می شو
فیلم «اینشتین و ادینگتون (Einstein And Eddington)» درباره چگونگی شکلگیری نظریه نسبیتعام است ولی به نظر من، آموزههایی که برای ما دارد چیزی فراتر از تاریخچهی نسبیتعام است.
اینشتین را همه میشناسیم اما شاید ادینگتون تنها برای عدهی کمی آشنا باشد. ادینگتون، نخستین کسی بود که نظریه نسبیت عام اینشتین را درک کرده و آن را به صورت تجربی اثبات کرد. شاید پُربیراه نباشد اگر بگوییم اینشتین شهرتش را مدیون ادینگتون است. ادینگتون بود که ثابت کرد نظریه نسب
✍ با نمره بالا آزمونِ وکالت قبول شدم. ولی طبقِ روالِ همه جایِ دنیا برای استخدامِ رسمی باید یک مصاحبه هم میدادم. با اینکه به خودم اطمینان داشتم اما یه کم حرفای دوستام نگرانم میکرد. مهسا میگفت مسوولِ مصاحبه یه مَرد حدودا 35 ساله س که از ریش و تسبیح و یقه ش پیداست از چه قُماشیه!! مهشید میگفت اصلا قیافه پشمالویِ حاج آقا رو که ببینی باید کفاره بدی! مهدیس توصیه میکرد با آرایش نرو مصاحبه!
رشته افکارمو یه صدایِ مهربون پاره کرد: "عاطفه خانوم شمائید عزیز
اقتصاد چیست؟
برای همهی ما لازم است درباره اینکه اقتصاد چیست و چگونه زندگی روزمرهی ما را تحت تاثیر قرار میدهد چیزهایی بدانیم. بزرگترین اسمها در اقتصاد را بشناسیم و دربارهی بعضی متغیرهای اصلی که فعالیتهای اقتصادی و تجاری بر اساس آنها اتفاق میافتد، قدری اطلاعات داشته باشیم.
تعریف اقتصاد
فلسفهی اقتصاد همچون علمِ تصمیمگیری، زندگی روزمرهی ما را اداره میکند. حتی اگر ما به این مسئله آگاه نباشیم. هنگامی که ما نرخ سود کارت ا
آیا شهرت بد است؟
مسائلی هستند که برای ما جزو بدیهیات شدهاند، اصلا دوست نداریم دربارهشان توضیح بدهیم و هر نوع حرف زدن پیرامونشان برایمان ملالآور و خستهکننده است. برایم بسیار اتفاق افتاده که در حین بحث و گفتگو پیرامون موضوعی وقتی به این دست مطالب برخوردهام تازه متوجه شدم اصولا لزومی ندارد آنچه برای من بدیهی و متقن است برای دیگری حتی در جهت نقیضش تصور نشده باشد، این مساله میتواند از جمله اموری باشد که در هستیشناسی من جای گرفته و ب
جستاری کوتاه دربارۀ غایتِ آمالِ تصمیمگیران علم کشور
ابداع احتمال کنید دنیایی داریم که در آن سازوکارِ آموزش بر عهدۀ خانوادههاست. حال خانوادهای را در نظر بگیرید. یکی از پسرهای خانواده بسیار علاقهمند به ادبیات است و روزهایش را در رؤیای نویسندهشدن شب میکند و شبهایش را با مطالعه روز. او میخواهد آنقدر نویسندۀ خوبی شود که روزی نوبل ادبیات بگیرد. پدر در کودکی به او خواندن و نوشتن آموخته و پروبالش را گرفته تا بزرگ شود. پس از سا
بعضیوقتها چارهای نیست! اتفاقی میافتد که سکوت و غم همهجا را فرا میگیرد، کاری را میکنی که دوست نداری و جایی مینشینی به غصه خوردن که نباید. اینجور وقتها حوصلهای هم نیست برای کارهای عقبمانده و برنامهریزیهای جدید و چه و چه. از روزهای قرنطینه حرف میزنیم؛ روزهایی تلخ که گرچه میدانیم میگذرند، شوخیبردار نیستند و در این روزها از هیچ احتیاطی برای درگیر نکردن جان خود و دیگران نباید فروگذار کرد.با این وجود گاهی اگر خودت به
فرهنگِ لغتِ آکسفورد اقتصاد
را این گونه تعریف کردهاست:ارتباط میانِ تولید، تجارت و عرضه پول، در یک کشور یا منطقه
مشخص. در تعریفی دیگرِ اقتصاد،
مجموعه بزرگی از فعالیتهای به همم مرتبطِ تولیدی و مصرفی دانسته شده که به تعیینِ
چگونگی تخصیصِ منابع کم یاب کمک میرسانَند. اقتصاد همچنین به صورت «شبکهای از تولیدکنندگان، توزیعکنندگان
و مصرفکنندگان کالاها و خدمات در یک مکان، منطقه یا کشور» تعریف شدهاست.
فلسفهی اقتصاد همچون علمِ تصمیمگی
بسمه تعالی
تدبیر اغتشاش!!؟
اغتشاش یا همان تنش شدید رفتاری، عبارت است از نمود بیرونی ظرفیت پنهانِ ناهنجاری و بزهکاری در فرد یا گروه هایی از شهروندان جامعه در تمام نظام های اجتماعی بشری. هر چند روحیه تنش و گرایش به اعتراضِ خشن ، بخشی نهفته در وجود آحاد آدمهاست، اما تحقق آن منوط به پیدایش عوامل و زمینه های مناسب می باشد. در واقع، وجود روحیه و مزاجِ مورد اشاره، به منزله مواد آتش زاست که در معرض عنصر یا عناصر محرّکِ مؤثر، شعله ور می گردد. اینکه ای
بسمه تعالی
تدبیر اغتشاش!!؟
اغتشاش یا همان تنش شدید رفتاری، عبارت است از نمود بیرونی ظرفیت پنهانِ ناهنجاری و بزهکاری در فرد یا گروه هایی از شهروندان جامعه در تمام نظام های اجتماعی بشری. هر چند روحیه تنش و گرایش به اعتراضِ خشن ، بخشی نهفته در وجود آحاد آدمهاست، اما تحقق آن منوط به پیدایش عوامل و زمینه های مناسب می باشد. در واقع، وجود روحیه و مزاجِ مورد اشاره، به منزله مواد آتش زاست که در معرض عنصر یا عناصر محرّکِ مؤثر، شعله ور می گردد. اینکه ای
بهمن ماهِ نود و هشت با شخصی آشنا شدم که به واسطه اش تصمیم گرفتم سینمایِ ایران را، هر چقدر کم هم که شده بشناسم. این میلِ تازه به جریان افتاده ام را اما نمیخواهم در خلا پیش ببرم. تصمیم دارم بعد از دیدن فیلم های هر کارگردان اینجا برای خودم جمع بندی کنم و تلاش کنم ذهنیتِ خود را در قالب یک جستار بیرون بیاورم که در مرحله ی اول تلاشی باشد برای نوشتن و در مرحله ی دوم برای اینکه در خاطرم بماند. این اولین تلاش من برای نوشتن جستار است. پیش از این نوشتن برای
درباره این سایت